Vrch Zniev je ľahko dostupný kopec, vhodný aj pre rodiny s deťmi, na niektorých úsekoch je však stúpanie strmšie. Treba sa na to dopredu prichystať, najmä v zimných mesiacoch. Trasa vedie okolo zrúcaniny Znievskeho hradu, ktorá určite stojí za návštevu. Zo samotného vrcholu sa vám naskytnú krásne výhľady do okolia.

Hrad Zniev je jedna z najvyššie položených zrúcanín na Slovensku. Nachádza sa na vrchu Zniev vo výške 985 m n. m. nad obcou Kláštor pod Znievom. Cesta na hrad začína pri miestnom cintoríne, kde je dosť miesta na zaparkovanie auta. Prejdete rovno popri cintoríne na lúku a tam budete smerom doprava pokračovať po zelenej turistickej značke, ktorá vás dovedie až na vrchol. Čas výstupu je približne 90minút.

Už od cintorínu uvidíte z lesíka trčiacu špičku kalvárie. Na konci lúky ja aj označený náučný chodník na kalváriu. Môžete sa ísť pozrieť najprv tam a potom budete pokračovať na Zniev. Kalvária sa nenachádza  teda priamo na značenej ceste ku zrúcanine. Kalváriu postavili jezuiti v rokoch 1728 – 1729. Krížová cesta bola posvätená 15. augusta 1935. V roku 2008 pribudli tri nové kríže. Tieto tri kríže sa nachádzajú pred kaplnkou. Dotvárajú krásne celé prostredie a keď sa tam zastavíte, určite budete cítiť pokoj a ticho. Zastávku pri kalvárii určite neoľutujete.

Pokračovať na vrch Zniev budete takmer stále lesom. Celú túru pôjdete do miernejšieho kopca, ktorý sa bude striedať so strmšími úsekmi, ale nie je to veľmi náročné.  Prvú vyhliadka je cca po 2km a naskytne sa vám z nej pohľad na Dolný Turiec. Kúsok ďalej si môžete oddýchnuť pri Kaplnke sv. Margity Uhorskej, ktorá vola v roku 2010 zrekonštruovaná.

Od kaplnky je to na vrchol približne 30 minút. Čaká vás asi najťažší úsek cesty. Prejdete okolo strmých skál. Tu vám najmä v zimných mesiacoch pomôžu laná, ktorých sa môžete pridržiavať. Takisto v zime odporúčame pribaliť mačky.  Za odmenu keď prejdete tento úsek vás na jeho vrchole bude čakať ďalšia krásna vyhliadka. Uvidíte z naj Krivánsku Malú Fatru, vrchy Veľkej Fatry, obec Kláštor pod Znievom. Ďalej prejdete okolo malej jaskyne a už budete pod zrúcaninou hradu.

Zo zrúcaniny hradu Zniev však už zostalo len torzo. Prvá zmienka o hrade je z roku 1243  – vtedy sa volal Turčiansky. Od polovice 13. storočia sa stal nakrátko komitátnym hradom.

V 1. polovici 14. storočia sa sídlo komitátu prenieslo na hrad Sklabiňa a od tých čias sa hrad premenoval na Znievsky. Začiatkom 16. storočia bol hrad opravený a rozšírený na južnej strane starého hradu. Znievsky hrad často menil majiteľov, až sa napokon dostal do moci znievskej prepozitúry a stal sa sídlom tzv. znievskeho dŕžavia. Roku 1705 zabrali hrad s celým panstvom Rakócziovci. Potom pomaly upadal. Posledná zmienka o ňom je z roku 1713.

Od hradu sa určite vydajte na vrchol, ktorý je vzdialený len cca 5minút. Výhľady odtiaľ určite stoja za to. Vynímať vo výhľade sa  vám bude najmä Kľak.  Užite si výhľady, načerpajte energiu, oddýchnite si  naspäť sa vydáte tou istou cestou.

Táto turistika je vhodná aj pre rodiny  ś deťmi, nepatrí medzi tie náročné. V zimných mesiacoch však v strmších úsekoch treba počítať aj s ľadom a snehom a patrične sa na to pripraviť. Verím, že si turistiku na vrch Zniev spolu užijete.

Presnú trasu si môžete pozrieť tu.