Environmentálna výchova je súčasťou dlhodobého procesu formovania vzťahu človeka k prostrediu, v ktorom žije. Jej cieľom nie je len odovzdávanie poznatkov o prírode, ale predovšetkým podpora porozumenia ekologickým zákonitostiam, hodnotám a zodpovednosti za stav životného prostredia. V prostredí NP Veľkej Fatry, kde sa prelína prírodná rozmanitosť s historickým využívaním krajiny, nachádza tento typ výchovy svoje prirodzené zázemie.


Prečo ochrana prírody
Ochrana prírody predstavuje základné poslanie Správy Národného parku Veľká Fatra. Prostredníctvom environmentálnej výchovy sa snažíme prepájať vedecké poznanie s praktickým pochopením potrieb ochrany ekosystémov, a tým prispievať k udržateľnému rozvoju regiónu. Zámerom našich aktivít je ukázať, že ochrana prírody nie je činnosť izolovaná od života spoločnosti – je nevyhnutnou podmienkou kvality života, stability krajiny aj zachovania biodiverzity pre budúce generácie.
Naše ciele
Cieľom našej environmentálnej výchovy je rozvíjať hlbšie porozumenie prírode a procesom, ktoré ju formujú, a zároveň podporovať osobný vzťah človeka k prostrediu, v ktorom žije. Chceme viesť účastníkov k tomu, aby prepájali nadobudnuté vedomosti s vlastnou skúsenosťou a vnímali krajinu ako živý celok, kde má všetko svoje miesto a význam. Naše aktivity podporujú porozumenie ekologickým a biologickým súvislostiam a pestujú v mladých ľuďoch úctu, ktorá sa dokáže pretaviť do každodenných rozhodnutí.

Čo ponúkame
Štandardná dĺžka programu je 45 minút pre materské školy a 90 minút pre základné a stredné školy. Programy je možné skrátiť podľa Vašej potreby. V prípade akejkoľvek požadovanej zmeny nás prosím kontaktujte. Aby sme zachovali interaktivitu vo výučbe a možnosť zapojenia sa každého žiaka do aktivít je každý výukový program pripravený pre maximálny počet 30 osôb.
Environmentálne výukové programy (EVP) ponúkame pre rôzne cieľové skupiny v kompetenčnom území: materské školy, základné školy, stredné školy, znevýhodnené skupiny, seniori, široká verejnosť.
Ceny environmentálnych programov sú uvedené v cenníku.
Ako si objednať program?
Zvoľte si program, ktorý Vás oslovil a kontaktujte nás mailom na enviro@npvf.sk
Uveďte prosím do mailu názov programu, o ktorý máte záujem, vekovú skupinu, počet žiakov (max. 30), predbežný termín výučby a kontakt na Vás.
Príklad:
ZŠ Veľká Fatra
P. O. Hviezdoslava 73/38, 036 01 Martin
Program Obojživelníky pre štvrtákov (4.A - 25 žiakov a 4.B - 24 žiakov)
Marec 2026 (týždeň 9.3. - 13.3.)
Vaše meno a telefónne číslo
Programy, ktoré vznikli s podporou Švajčiarskych fondov

Vybrať si môžete z programov:
- Obojživelníky
- Živá voda
- Vtáky
- Dutinové hniezdiče
Potrebné dokumenty k stiahnutiu:

Obojživelníky
Obojživelníky sú neodmysliteľne späté s príchodom jari, keď ich môžeme pozorovať počas veľkej migrácie k vodným plochám. Patrí medzi obojživelníky aj salamandra škvrnitá? Prejdime si spoločne životný cyklus obojživelníkov, rozdiely v spôsobe života skokana hnedého, ropuchy bradavičnatej, ale aj význam obojživelníkov v prírode a hrozby, ktorým čelia v dôsledku ľudskej činnosti. Predstavíme tiež opatrenia na ich ochranu realizované v Národnom parku Veľká Fatra. Aké úlohy zohrávajú v prírode obojživelníky a prečo sú všetky druhy obojživelníkov u nás zákonom chránené?

Živá voda
Sladkovodné ekosystémy sú jedny z najrozmanitejších a zároveň najviac ohrozených ekosystémov. Aké rôzne typy sladkovodných biotopov poznáme? Ktoré druhy rýb sú u nás chránené a čo sa ukrýva pod kameňmi na dne rieky, môže tam žiť aj hmyz? Majú rieky samočistiacu schopnosť? Prečo je nevhodné viacnásobné prehradenie tokov? Živá rieka priťahuje rôznorodé druhy. Predstavíme si život rybárika riečneho, vydry riečnej aj bobra vodného. Poďme spoločne zistiť, aké je dôležité, aby sme rieku nechali prirodzene tiecť, aké sú najväčšie ohrozenia sladkých vôd a možnosti ich ochrany.

Vtáky
Koľko máme chránených druhov vtákov na Slovensku a ktoré vzácne druhy vtákov hniezdia vo Veľkej Fatre? Pestrosť vtákov môžeme pozorovať v ich rôznorodom sfarbení, rozmanitých zdrojoch ich potravy, či spôsobe rozmnožovania. Aké sú životné stratégie našich dravcov, ďatľovcov, kurovitých vtákov a spevavcov? Na konkrétnych príkladoch druhov budeme spoločne hľadať rozdiely aj spoločné vlastnosti. Prečo je hlucháň hôrny dáždnikovým druhom a čo to znamená? Dozviete sa tiež aké sú najväčšie ohrozenia vtákov v našej prírode, čo im hrozí v mestách a či sú všetky vtáky ohrozené rovnako. Vysvetlíme si, prečo je dôležitá prítomnosť vtákov v ekosystéme a čo môžeme urobiť my, aby sme podporili ich ochranu.

Dutinové hniezdiče
Hniezda si živočíchy stavajú v rôznych tvaroch, z rôznych materiálov a na rôznych miestach. Aký je rozdiel medzi primárnymi a sekundárnymi dutinovými hniezdičmi? Prečo sýkorka chochlatá potrebuje pre svoj život, aby bol v lese aj ďateľ? Ktoré stromy sú najvhodnejšie na tvorbu dutín a majú dutinové hniezdiče iba perie? Odhalíme, aký význam má v lese suchý strom a koľko života v sebe ukrýva. Širokú pestrosť životných stratégií dutinových hniezdičov, rôzne aspekty ich ohrozenia a spôsoby ochrany si žiaci osvojujú prostredníctvom interaktívnych hier.
Programy, ktoré vznikli s podporou Zeleného vzdelávacieho fondu




Vybrať si môžete z programov:
- Národný park Veľká Fatra a ochrana prírody
- Šelmy (medveď hnedý)
- Opeľovače
Potrebné dokumenty k stiahnutiu:

Národný park Veľká Fatra a ochrana prírody
NP Veľká Fatra vyniká rôznorodosťou biotopov a druhov rastlín a živočíchov, ktoré sa tu vyskytujú. Čo je to biodiverzita a aké výhody majú miesta s vyššou biodiverzitou? Čo významne podporuje, či naopak ohrozuje biodiverzitu v chránených územiach? Aké opatrenia na ochranu druhov a biotopov robíme v NP Veľká Fatra? Pozrime sa spoločne na činnosti človeka, ktoré negatívne ovplyvňujú prirodzené prírodné procesy, ale aj na situácie, kedy sú niektoré zásahy do prírody potrebné aby sme ochránili cenné biotopy. Aspekty ochrany prírody si interaktívne vysvetľujeme na konkrétnych príkladoch chránených druhov žijúcich v NP Veľká Fatra.

Šelmy (medveď hnedý)
Aké šelmy z karpatskej prírody poznáte? Prečo je dôležité, aby boli šelmy prítomné v ekosystéme, majú v prírode dôležitú funkciu? Prečo označujeme vlka dravého ako kľúčový druh? Aká je stratégia prežitia našich troch najväčších šeliem - medveďa hnedého, vlka dravého a rysa ostrovida? Význam šeliem v prírode si vysvetľujeme na príklade potravných sietí a zdôrazňujeme ich nenahraditeľnosť. Zameriavame sa najmä na našu najväčšiu šelmu medveďa hnedého, objasňujeme si rozdiel medzi divokými jedincami a problémovými (synantropnými) medveďmi, spoločne hľadáme riešenia ako sa vyhnúť stretom s medveďmi a ako sa pri prípadnom strete zachovať.

Opeľovače
Čo rozumieme pod pojmom opeľovanie rastlín a aké výhody nám prináša? Prezradíme si, ktoré druhy dokážu úspešne opeliť rastliny a čo všetko ich môže ohroziť. Aké opeľovače poznáme a sú medzi nimi aj chránené druhy? Poznáte jasoňa červenookého (Parnassius apollo) a viete ktoré motýle prirovnávajú ku kolibríkom? Priblížime si prečo je dôležitá pestrosť hostiteľských rastlín, ako sa prispôsobili opeľovače tvarom a svojím spôsobom života, aby boli podmienky opelenia najvýhodnejšie a tiež či dokážeme vôbec zastúpiť opeľovačov v ich funkcii.
Daška Banasová
mail: dasa.banasova@npvf.sk
tel. č.: 0902 219 660

Kto sme?
Zuzka Balanac
mail: zuzana.balanac@npvf.sk
tel. č.: 0911 390 145

Stanka Pekarová
mail: stanislava.pekarova@npvf.sk
tel. č.: 0902 218 027

Ako vyučujeme?
V našich programoch spájame náučné a zážitkové prvky, pričom kladieme dôraz na interaktivitu, pozorovanie, diskusiu, spoluprácu a praktické činnosti v teréne. Prostredníctvom priamych skúseností účastníkov s prírodou vytvárame priestor na prehlbovanie poznania aj emocionálneho prepojenia s prostredím. Dôležitou súčasťou je rozvoj kritického a tvorivého myslenia, ktoré pomáha lepšie chápať environmentálne problémy v širších spoločenských a globálnych súvislostiach.
Veľmi poučný program z nášho prostredia - Veľká Fatra zo života živočíchov. Vhodné zaujímavosti aj nové poznatky aj na prírodovedu (ZŠ Žabokreky).
Som vďačná za takýto spôsob prezentácie prírody a zároveň s tým súvisiace aj uvádzanie vecí na pravú mieru, ak napríklad počuli od rodičov rôzne nepresné názory. (ZŠ P. Mudroňa, Martin).
Zaujali nás reálne videá so zvieratami z prírody, modely lebiek a interaktívne hry. Deti sa bavili a dozvedeli sa veľa zaujímavých informácií (ZŠ Hany Zelinovej, Vrútky).
Aktivity boli realizované v exteriéri, deti nadobudli nové vedomosti. (MŠ J. Lettricha, Martin).
